MDM Group a reusit sa obtina angajamentul Ministerului Comunicatiilor de a corecta erorile prevazute de un ordin care se refera la scutirea de impozit in IT

0

MDM Group a reusit sa obtina angajamentul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale (vezi aici) de a corecta erorile de reglementare prevazute de un ordin care se refera la scutirea de impozit in IT. MDM Group a atras atentia ca ceea ce ar fi trebuit sa fie o facilitate pentru industria IT arunca, de fapt, majoritatea firmelor de IT, precum si firmele mixte care presteaza, printre altele, si servicii IT, intr-o zona de subiectivism fiscal care poate genera riscuri enorme pentru acest domeniu de activitate.

Redam pozitia Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale:

În urma întâlnirilor cu reprezentanții Asociației Patronale a Industriei de Software și Servicii (ANIS), Ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale a luat la cunoștință îngrijorarea reprezentanților industriei IT cu privire la aplicarea Ordinului comun nr. 872/5932/2284/2903/2016 privind încadrarea în activitatea de creație de programe pentru calculator. Conform ANIS, ordinul de ministru dat în mandatul guvernului anterior ar putea modifica aria de aplicare a măsurii privind scutirea impozitului pe venit în rândul programatorilor.

Principala problemă semnalată de ANIS o reprezintă introducerea în Ordin a unor termeni și sintagme, precum cea de „produs final” sau „destinat comercializării”, care nu au fost definite sau clarificate în timpul mandatului trecut și care pot genera probleme importante în zona de aplicabilitate a inițiativei, cum ar fi cazul companiilor de outsourcing – o dimensiune importantă a industriei de IT din România. „Am solicitat astăzi colegilor mei cosemnatari ai ordinului demararea procedurilor privind actualizarea acestuia. În procesul de actualizare vom păstra un dialog permanent cu asociațiile patronale din sectorilul IT.” a declarat în cursul zilei Augustin Jianu, Ministrul Comunicațiilor și Societății Informaționale.

Industria IT este unul dintre cele mai importante sectoare din România, cu precădere în mediul urban, cu un aport estimat la peste 6% din PIB și cu previziuni de creștere stabilă pentru următorii ani.

Politica Guvernului României privind convergența digitală, exprimată prin programul de guvernare, prevede (dincolo de digitizarea administrației publice) stimularea sectorului IT, atât pentru companii mari cât și startup-uri și este în concordanță cu Strategia Uniunii Europene privind Piața Unică Digitală. Din aceste motive, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale analizează în prezent problema semnalată cu privire la erorile de reglementare și va depune toate eforturile pentru a le remedia cu celeritate.

În trimestrul al treilea, conform programului de guvernare, MCSI urmează să extindă această facilitate și pentru angajații cu studii medii din sectorul IT.

Ce contine sesizarea MDM Group

MDM Group tine sa isi faca cunosut punctul de vedere referitor la modificarile legislatiei privind scutirea de impozit in IT si arata ca ceea ce ar fi trebuit sa fie o facilitate pentru industrie arunca, de fapt, majoritatea firmelor de IT, precum si firmele mixte care presteaza, printre altele, si servicii IT, intr-o zona de subiectivism fiscal care poate genera riscuri enorme pentru acest domeniu de activitate.

it-foto-ubbIn ultimii 5 ani domeniul IT a generat venituri deosebite ajungand sa fie a 2-a ramura la export a Romaniei dupa cea a automotivelor.

De-a lungul timpului mediul de afaceri a cerut simplificarea legislatiei in ce priveste scutirea de impozit pe venit pentru programatori ca sa aiba acces la aceasta facilitate cat mai multe persoane cat si pentru “fixarea” acestei categorii profesionale in Romania deoarece nivelul salarial al acestor specialisti a ajuns sa fie similar cu cel de pe pietele dezvoltate.

Cu surprindere observam in Ordinul comun nr. 872/5932/2284/2903/2016 privind încadrarea în activitatea de creație de programe pentru calculator, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 22 din 9 ianuarie 2017, la art 2 urmatoarea fraza:

“Activitatea de creaţie de programe pentru calculator, în sensul prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, reprezintă prestarea efectivă a uneia dintre activităţile de creare de programe pentru calculator corespunzătoare ocupaţiilor specifice menţionate în anexă în scopul realizării unui produs final sau a unei componente a unui produs final, destinat comercializării.”

In primul rand, se impun 3 intrebari preliminare:

(i) din perspectiva ordinului, ce inseamna produs final?;
(ii) din perspectiva ordinului, este obligatoriu ca produsul final sa fie un produs IT, sau poate fi si un produs non-IT? si
(iii) din perspectiva ordinului, ce inseamna destinat comercializarii?

In al doilea rand, se impune precizarea ca majoritatea firmelor de IT subcontracteaza activitati de IT pentru beneficiari din strainatate, fara sa stie (sau sa dovedeasca) daca activitatea lor de IT face parte dintr-un produs final sau component a unui produs final comercializabil, pentru ca activitatea de IT poate fi utilizata pentru dezvoltarea produselor proprii, pentru upgradarea unor produse comercializate in trecut, pentru editarea si/sau customizarea unor produse software de uz intern ale firmei de IT si/sau ale clientilor sai, pentru consultanta in domeniul IT, pentru instalari de produse software, pentru cercetare, pentru inovare de produse pentru care nu exista certitudinea ca vor fi sau nu comercializate la un moment dat, precum si pentru o serie de alte scopuri ce tin de codurile CAEN relevante prevazute in ordin (5821, 5829, 6201, 6202 si 6209).

De exemplu, in cazul unei subsidiare din Romania a unei firme straine care dezvolta soft IT pentru activitatile proprii ale firmei mama si care la randul ei utilizand softul respectiv realizeaza venituri din publicitate, harti electronice, publicitate imobiliara, respectiv cand activitatea firmei din Romania nu se regaseste intr-un produs final de IT comercializabil, atunci conform prevederilor de la articolul 2 angajatii subsidiarei care lucreaza in IT nu vor mai beneficia de scutire de impozit?

La fel, in cazul unei subsidiare din Romania care deruleaza activitati de instalare, editare, customizare, upgradare si intretinere a softului folosit de firma mama straina pentru activitatile sale proprii destinate realizarii de produse non-IT (sunt multe firme straine care activeaza in diverse domenii, altele decat IT, si care, pentru tot ceea ce tine de infrastructura IT pentru uz intern, atât hardware cât si software, au externalizat activitatea de IT unor subsidiare din Romania), respectiv cand activitatea firmei din Romania nu se regaseste intr-un produs final de IT comercializabil, ci eventual maxim intr-un produs final non-IT, atunci conform prevederilor de la articolul 2 angajatii subsidiarei care lucreaza in IT nu vor mai beneficia de scutire de impozit?

Deasemenea ne punem intrebarea daca o firma gen Facebook daca ar avea o subsidiara in Romania care ar dezvolta permanent soft pentru uzul intern Facebook (deci care nu se vinde mai departe de Facebook) folosind mii de programatori dar veniturile firmei mama ar fi din publicitate, atunci angajatii subsidiarei Facebook din Romania nu ar avea dreptul la aceasta facilitate?

In contextul in care prin aparitia acestui Ordin se dorea o simplificare a legislatiei pentru aceasta facilitate concomitent cu largirea numarului de beneficiari ai acestei facilitati, dupa cum a fost el prezentat anterior publicarii in Monitorul Oficial, enuntul publicat la articolul 2 arunca, majoritatea firmelor de IT, precum si a firmelor mixte care presteaza, printre altele, si servicii IT, intr-o zona de subiectivism fiscal care poate genera riscuri enorme pentru acest domeniu de activitate.

LIKE.

Leave A Reply